Online
PRAWO

Zmiany zasad postępowania z rachunkami uśpionymi. Ustawa o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz ustawy o ewidencji ludności. Przygotowanie banku do wdrożenia zasad waloryzacji środków z wygasłych umów. NOWOŚĆ

Zapisz się
Pobierz PDF
Koordynator szkolenia
Data rozpoczęcia: 08.07.2025 09:00
Data zakończenia: 08.07.2025 12:15
Cena: 299.00 netto zł/os.

Adresaci

dyrektorzy oddziałów, pracownicy obsługi klienta, pracownicy zajmujący się wykonywaniem czynności związanych z mieszkaniowymi rachunkami powierniczymi, audytu, prawnicy, pracownicy działu reklamacji

Wymagania

Brak wymagań wstępnych.

Cel

Celem szkolenia jest omówienie ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz ustawy o ewidencji ludności, którą wprowadza się nowe zasady pozyskiwania przez banki informacji o dacie zgonu posiadaczy rachunków w przypadku uśpienia bądź wygaśnięcia umowy oraz nowe terminy przekazywania informacji w ramach Centralnej Informacji. Przypomnimy także zasady działania banku z rachunkami uśpionymi i wygasłymi oraz zasady wypłaty środków z tych rachunków i zasady informowania gminy o środkach zmarłych posiadaczy rachunków.
Sektor bankowy prowadzi również działania zmierzające do ustalenia jednolitych zasad postępowania z rachunkami, które wygasną po raz pierwszy po dniu 1 lipca 2026 roku. Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną ustalenia grupy roboczej przy ZBP oraz wyniki konsultacji z Ministrem Finansów w kwestiach podatkowych.

Metodyka

Szkolenie prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego kształcenia. Czas trwania 2x 90 min.

Program

I. Ustawa o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz innych ustaw:
1. Cel regulacji.
2. Termin wejścia w życie nowych rozwiązań.
3. Przepisy przejściowe.
II. Zasady postępowania banku z rachunkami zmarłych klientów konsumentów – tzw. „rachunki uśpione”:
1. Rachunek uśpiony z powodu śmierci klienta – nowe zasady ustalania daty zgonu.
2. Rachunek uśpiony z powodu braku działania klienta – nowe zasady ustalania „czynności na rachunku”.
3. Skutki rozwiązania umowy.
III. Zasady dokonywania wypłat z rachunków uśpionych:
1. Osoby uprawnione do wypłaty środków – zasady dokumentowania wypłat:
a – spadkobiercy,
b – zapisobiorcy,
c – osoby ponoszące koszty pogrzebu posiadacza rachunku,
d – organy emerytalno-rentowe.
IV. Nowe terminy przekazywania informacji do Centralnej Informacji.
V. Wygaśnięcie umowy – zasady postępowania ze środkami pozostałymi na rachunku:
1. Pojęcie „wygaśnięcia umowy”.
2. Nowe zasady pozyskiwania informacji o dacie zgonu posiadacza rachunku.
3. Zasady waloryzacji środków pozostałych na rachunku.
VI. Zasady informowania gminy o rachunkach uśpionych:
1. Zasady powiadamiania gminy o środkach pozostałych na rachunkach:
a- przesłanki powiadomienia gminy,
b- termin powiadomienia gminy,
c- treść powiadomienia,
d- działanie banku w przypadku braku wiedzy o miejscu ostatniego miejsca zamieszkania klienta.

Warunki uczestnictwa w sesjach on-line, e-szkoleniach

Uczestnictwo w sesji on-line, e-szkoleniu wymaga dostępu do komputera lub urządzenia mobilnego wraz z połączeniem internetowym, a także posiadania słuchawek bądź głośników podłączonych do komputera, które umożliwiają odbiór dźwięku. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Google Chrome. Film instruktażowy jak przygotować stanowisko do odbioru sesji on-line: https://youtu.be/ieBEfXPAB5I

W celu upewnienia się czy wszystkie komponenty (połączenie internetowe, wtyczki) działają po-prawnie zalecamy przeprowadzenie testu połączenia. Test dostępny jest https://transmisjeonline.pl/tester/

Zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie sesji on-line, e-szkolenia, rezygnacja z uczestnictwa

Zgłoszenia przyjmowane są na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego podpisanego przez osobę upoważnioną, przesłanego e-mailem, przez stronę WWW lub pocztą.

Realizacja zaplanowanej sesji on-line, e-szkolenia potwierdzana jest mailowo 1–2 dni przed terminem. W przypadku konieczności odwołania sesji on-line, e-szkolenia, BODiE kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo, na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu.

Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej (e-mail lub pocztą) najpóźniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia BODiE do wystawienia faktury na kwotę umożliwiającą pokrycie poniesionych kosztów w wysokości 50% odpłatności. Brak pisemnej rezygnacji uprawnia BODiE do wystawienia faktury w wysokości 100% odpłatności za sesję on-line, e-szkolenie.

Zasady odpłatności

Płatność za sesję on-line następuje na podstawie faktury VAT wystawionej po zakończeniu sesji on-line, e-szkolenia przez BODiE. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej, na adres e-mail podany w oświadczeniu dot. akceptacji e-faktury. W przypadku nie korzystania z e-faktury odpłatność za wydruk i wysyłkę papierową faktury wynosi 15,00 zł netto i doliczana jest do faktury za sesję on-line, e-szkolenie.

***
Informujemy, że ceny podane na naszej stronie www.bodie.pl dotyczą banków spółdzielczych i zrzeszających. Ceny szkoleń dla banków komercyjnych, innych instytucji finansowych i osób prywatnych, wynoszą:

  • e-szkolenie: 650,00 netto za 1 osobę
  • sesja on-line: 250,00 netto za 1 osobę.
Zapisz się na szkolenie
Dane zamawiającego

    Osoba kontaktowa
    Dane uczestników szkolenia