Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w kontekście wdrożenia zapisów DORA, ESG, BASELIII NOWOŚĆ
Adresaci
Szkolenie jest skierowane do członków Zarządu, Rady Nadzorczej, pracowników komórki ds. ryzyka, Komórki ds. ryzyka braku zgodności, komórki ds. funkcji kontroli, audytorów wewnętrznych, oraz innych osób zainteresowanych problematyką będącą przedmiotem szkolenia.
Wymagania
Brak wymagań wstępnych.
Korzyści
Rok 2025r. to rok istotnych zmian w zarządzaniu ryzykiem operacyjnym, wynikających między innymi ze zmian w definicji ryzyka operacyjnego wprowadzonych 16 stycznia 2025r. w Rozporządzeniu Ministra Finansów Funduszy i Polityki Regionalnej (RMFFiPR), z weryfikacji zasad pod kątem wdrożenia Rozporządzenia PE i Rady w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej „DORA” oraz zmian związanych z BASEL III, Ustawą o zapewnieniu dostępności usług itp. Szeroko rozumiane zarządzanie ryzykiem operacyjnym wymaga przeglądu pod kątem dostosowania do zmieniających się przepisów.
Celem niniejszego szkolenia jest przekazanie informacji na temat zarządzania ryzykiem operacyjnym uwzględniających również pisma UKNF w sprawie nadużyć oraz nieprawidłowości w zakresie przekazów reklamowych. Zajęcia warsztatowe z rejestracji przykładowych zdarzeń ryzyka operacyjnego.
1. Podczas szkolenia zostaną omówione podstawowe zasady rejestracji zdarzeń ryzyka operacyjnego z uwzględnieniem RMFFiPR, „DORA”, nieprawidłowości w obsłudze rachunków, niedozwolonych klauzul, sygnałów itp.,
2. W ramach szkolenia zostanie przeprowadzona weryfikacja podziału zadań w obszarach objętych zarządzaniem ryzykiem operacyjnym,
3. Uczestnicy otrzymają przykładowy raport z analizy ryzyka operacyjnego uwzględnieniem analizy podatności i zagrożeń,
4. Uczestnicy otrzymają przykładową procedurę zarządzania ryzykiem operacyjnym, dostosowaną do zmian przepisów,
5. W ramach szkolenia zostanie przekazany raport z przeglądu procedury zarządzania ryzykiem operacyjnym,
6. Uczestnicy otrzymają zapisy do instrukcji ICAAP w sprawie wyliczania wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka operacyjnego na podstawie BASELIII.
Metodyka
Szkolenie prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego kształcenia. Czas trwania 2 x 90 min.
Program
1. Definicja ryzyka operacyjnego na podstawie zmienionego Rozporządzenia MFFiPR z dnia 08.06.2021r. z późniejszymi zmianami;
2. Identyfikacja obszarów objętych zarządzaniem ryzykiem operacyjnym,
3. Ćwiczenia praktyczne rejestracji przykładowych zdarzeń ryzyka operacyjnego, w tym z obszarów ICT, skarg, reklamacji, braku dostępności usług itp.
4. Podział zadań w zakresie zarządzania ryzykiem operacyjnym:
a. Rola Rady Nadzorczej i Zarządu,
b. Zadania komórek organizacyjnych w zakresie zgłaszania i rejestracji zdarzeń ryzyka operacyjnego,
c. Zadania Komórki ds. zarządzania ryzykiem,
d. Relacje Kierującego Komórką ds. ryzyka z Kierującym Komórką ds. zgodności,
e. Zadania Specjalisty / Administratora Bezpieczeństwa ICT.
5. Analiza ryzyka operacyjnego na podstawie rejestru zdarzeń oraz mapy ryzyka,
6. Testy warunków skrajnych:
a. Finansowe,
b. Techniczne,
c. Organizacyjne,
7. Plany awaryjne i plany ciągłości działania,
8. Plany nakładów inwestycyjnych z uwzględnieniem ryzyka ESG,
9. Raportowanie w zakresie ryzyka operacyjnego:
a. Analiza zdarzeń ryzyka operacyjnego,
b. Analiza podatności i zagrożeń w zakresie ryzyka ICT,
c. Analiza skarg, reklamacji oraz sygnałów,
d. Wyniki testów warunków skrajnych i testów planów ciągłości działania,
e. Outsourcing.
10. Zasady wyliczania i szacowania wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka operacyjnego.
11. Pytania i odpowiedzi.
Warunki uczestnictwa w sesjach on-line, e-szkoleniach
Uczestnictwo w sesji on-line, e-szkoleniu wymaga dostępu do komputera lub urządzenia mobilnego wraz z połączeniem internetowym, a także posiadania słuchawek bądź głośników podłączonych do komputera, które umożliwiają odbiór dźwięku. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Google Chrome. Film instruktażowy jak przygotować stanowisko do odbioru sesji on-line: https://youtu.be/ieBEfXPAB5I
W celu upewnienia się czy wszystkie komponenty (połączenie internetowe, wtyczki) działają po-prawnie zalecamy przeprowadzenie testu połączenia. Test dostępny jest https://transmisjeonline.pl/tester/
Zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie sesji on-line, e-szkolenia, rezygnacja z uczestnictwa
Zgłoszenia przyjmowane są na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego podpisanego przez osobę upoważnioną, przesłanego e-mailem, przez stronę WWW lub pocztą.
Realizacja zaplanowanej sesji on-line, e-szkolenia potwierdzana jest mailowo 1–2 dni przed terminem. W przypadku konieczności odwołania sesji on-line, e-szkolenia, BODiE kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo, na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu.
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej (e-mail lub pocztą) najpóźniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia BODiE do wystawienia faktury na kwotę umożliwiającą pokrycie poniesionych kosztów w wysokości 50% odpłatności. Brak pisemnej rezygnacji uprawnia BODiE do wystawienia faktury w wysokości 100% odpłatności za sesję on-line, e-szkolenie.
Zasady odpłatności
Płatność za sesję on-line następuje na podstawie faktury VAT wystawionej po zakończeniu sesji on-line, e-szkolenia przez BODiE. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej, na adres e-mail podany w oświadczeniu dot. akceptacji e-faktury. W przypadku nie korzystania z e-faktury odpłatność za wydruk i wysyłkę papierową faktury wynosi 15,00 zł netto i doliczana jest do faktury za sesję on-line, e-szkolenie.
***
Informujemy, że ceny podane na naszej stronie www.bodie.pl dotyczą banków spółdzielczych i zrzeszających. Ceny szkoleń dla banków komercyjnych, innych instytucji finansowych i osób prywatnych, wynoszą:
- e-szkolenie: 650,00 netto za 1 osobę
- sesja on-line: 250,00 netto za 1 osobę.