Wprowadzenie do raportowania ESG w bankach spółdzielczych
Adresaci
główni księgowi, dyrektorzy finansowi w bankach spółdzielczych
Wymagania
Znajomość podstaw rachunkowości.
Cel
Dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw (CSRD) zaczęła obowiązywać od 2024 roku, przy czym raporty ESG w Polsce mają obowiązek przedstawić za bieżący rok jedynie duże podmioty tzw. spółki o poziomie przychodu (powyżej 170 mln złotych), które zatrudniają co najmniej 500 osób. Dyrektywa ESG będzie jednak stopniowo rozszerzała swoje działanie na kolejne podmioty – co rok kolejne firmy zostaną zobligowane do wdrożenia procedury raportowania ESG zgodnego ze standardami unijnymi, w tym banki spółdzielcze.
Od stycznia 2025 roku raportowanie ESG w Polsce i Unii Europejskiej jest obowiązkowe dla wszystkich dużych podmiotów. Od 2026 roku w raporcie swoje wskaźniki ESG ujawnić będą musiały również średnie i małe spółki giełdowe. Szkolenie ma na celu wprowadzenie do zasad raportowania i wyjaśnienie najważniejszych pojęć jak i obowiązków związanych z nowymi regulacjami.
Metodyka
Szkolenie prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego kształcenia. Czas trwania 3 x 90min.
Program
1. Wprowadzenie do pojęcia ESG i związanych z nim uwarunkowań:
a) rola ESG w UE: strategia europejskiego zielonego ładu (green deal) i pakiet fit for 55,
b) rola ESG na rynkach finansowych (inwestycje, kredyty, dofinasowania i ubezpieczenia),
c) cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG),
d) Jakie wymogi stawia przed podmiotami Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)?
e) Co oznacza CSDD (Corporate Due Diligence)?
2. Omówienie regulacji i standardów związanych z ESG:
a) obecne wymogi ustawy o rachunkowości powiązane z ESG,
b) regulacje dla instytucji finansowych (NFRD i SFDR),
c) zasady taksonomii UE,
d) przegląd innych standardów (ISO 26000, GRI, SASB, TCFD, SIN,) oraz dobrych praktyk rynkowych.
3. Ogólne zasady raportowania niefinansowego i zbieranie danych.
4. Omówienie europejskich standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS) dla branży finansowej:
a) aspekty środowiskowe (zmiany klimatu, zanieczyszczenie, woda, bioróżnorodność i wykorzystanie zasobów),
b) aspekty społeczne (pracownicy właśni i w łańcuchu wartości, społeczności lokalne, konsumenci),
c) aspekty zarządzania.
5. Omówienie przebiegu procesu raportowania i zbierania danych ESG. Jakie informacje należy obowiązkowo ujawnić- omówienie na przykładzie raportu ESG
Warunki uczestnictwa w sesjach on-line, e-szkoleniach
Uczestnictwo w sesji on-line, e-szkoleniu wymaga dostępu do komputera lub urządzenia mobilnego wraz z połączeniem internetowym, a także posiadania słuchawek bądź głośników podłączonych do komputera, które umożliwiają odbiór dźwięku. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Google Chrome. Film instruktażowy jak przygotować stanowisko do odbioru sesji on-line: https://youtu.be/ieBEfXPAB5I
W celu upewnienia się czy wszystkie komponenty (połączenie internetowe, wtyczki) działają po-prawnie zalecamy przeprowadzenie testu połączenia. Test dostępny jest https://transmisjeonline.pl/tester/
Zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie sesji on-line, e-szkolenia, rezygnacja z uczestnictwa
Zgłoszenia przyjmowane są na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego podpisanego przez osobę upoważnioną, przesłanego e-mailem, przez stronę WWW lub pocztą.
Realizacja zaplanowanej sesji on-line, e-szkolenia potwierdzana jest mailowo 1–2 dni przed terminem. W przypadku konieczności odwołania sesji on-line, e-szkolenia, BODiE kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo, na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu.
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej (e-mail lub pocztą) najpóźniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia BODiE do wystawienia faktury na kwotę umożliwiającą pokrycie poniesionych kosztów w wysokości 50% odpłatności. Brak pisemnej rezygnacji uprawnia BODiE do wystawienia faktury w wysokości 100% odpłatności za sesję on-line, e-szkolenie.
Zasady odpłatności
Płatność za sesję on-line następuje na podstawie faktury VAT wystawionej po zakończeniu sesji on-line, e-szkolenia przez BODiE. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej, na adres e-mail podany w oświadczeniu dot. akceptacji e-faktury. W przypadku nie korzystania z e-faktury odpłatność za wydruk i wysyłkę papierową faktury wynosi 15,00 zł netto i doliczana jest do faktury za sesję on-line, e-szkolenie.
***
Informujemy, że ceny podane na naszej stronie www.bodie.pl dotyczą banków spółdzielczych i zrzeszających. Ceny szkoleń dla banków komercyjnych, innych instytucji finansowych i osób prywatnych, wynoszą:
- e-szkolenie: 650,00 netto za 1 osobę
- sesja on-line: 250,00 netto za 1 osobę.