Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w banku dla osób odpowiedzialnych za ppp i ft – członków zarządu oraz koordynatorów/AMLRO/kierowników AML/specjalistów AML – kompendium niezbędnej wiedzy, Szkolenie zakończone egzaminem. NOWOŚĆ
Adresaci
Koordynatorzy i osoby ich zastępujące, prezesi nadzorujący obszar ppp i ft i osoby ich zastępujące.
Cel
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy umocnią i uporządkują wiedzę potrzebną do wykonywania obowiązków i będą:
1. Swobodnie poruszać się wśród mnogości przepisów, wytycznych i zaleceń.
2. Rozumieć strukturę procedury ppp i ft oraz tworzyć ją wspólnie z compliance banku, tak aby zrealizować obowiązki ustawowe.
3. Potrafiły wdrożyć swoje pomysły lub zalecenia nadzorców.
4. Wiedziały, jak monitorować znajomość procedur przez pracowników i jak ich skutecznie szkolić nie tylko poprzez szkolenia zewnętrzne.
5. Potrafiły wysyłać prawidłowe raporty do GIIF w ramach art. 74.
6. Potrafiły zorganizować monitoring ryzyka klientów, analizę transakcji i ich dokumentowanie.
7. Wiedziały, jak ważne, trudne i możliwe do realizacji jest typowanie transakcji podejrzanych.
8. Rozumiały ocenę ryzyka banku w powiązaniu z krajową ocena ryzyka.
9. Umiały zorganizować anonimowe zgłaszanie potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu ppp i ft.
10. Spokojnie koordynować przebieg kontroli i wykonywać zalecenia.
11. Wiedziały, jak stosować szczególne środki ograniczające i monitorować sankcje towarowe.
12. Poznawać przypadki/przykłady we wszystkich omawianych tematach.
Metodyka
Szkolenie on-line prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego
Program
1. Słownik ustawy- znaczenie, główne definicje, podstawowe pojęcia, metody prania pieniędzy i finansowania terroryzmu.
2. Rola banków w ppp i ft, obciążenie przepisami i grożące im sankcje.
3. Podstawy prawne oraz inne przepisy mające wpływ na ppp i ft w banku (ustawy i rozporządzenia krajowe, dyrektywy i rozporządzenia unijne, wytyczne FATF, wytyczne EBA, komunikaty UKNF i GIIF, szkolenia CEDUR).
4. Prawo bankowe a Ustawa o ppp i ft (rozróżnianie przestępstw podlegających przepisom prawa bankowego od pp i ft ).
5. Osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie ppp i ft w banku na podstawie przepisów prawa oraz wpływ wytycznych EBA na ich rolę i zadania.
6. Obowiązki banku zapisane w ustawie:
1) rola zapisów o ppp i ft w strategii banku, tworzenie procedury, instrukcji wewnętrznych oraz ich wdrażanie;
2) ocena ryzyka banku – podstawy prawne, rola oceny, obowiązki ustawowe, wzory zrzeszeniowe, własne opracowania banku, wpływ oceny krajowej na ocenę ryzyka banku;
3) środki bezpieczeństwa finansowego – ich znajomość oraz wdrażanie rozwiązań zapewniających ich stosowanie tj.:
KYC – polityka identyfikacji i znajomości klienta, karta informacyjna klienta, ocena ryzyka klienta, ustalanie beneficjenta rzeczywistego, PEP-a , monitorowanie nadanego ryzyka, dokumentowanie oceny ryzyka klienta oraz podstawy prawne zadawania trudnych pytań;
analiza transakcji – organizacja, systemy narzędzia, ludzie, planowanie analizy, realizowanie, dokumentowanie, wykorzystanie nowych technologii w procesie analizy;
rejestrowanie transakcji i przekazywanie informacji do GIIF;
zawiadomienie GIIF o okolicznościach lub transakcji podejrzanej na podstawie artykułów 74, 86, 90 – różnice, obowiązki, współpraca z GIIF, czy grozi ci kara pozbawienia wolności za brak zawiadomienia;
archiwizacja dokumentacji klienta i innych dokumentów związanych z ppp i ft w banku;
obowiązki banku związane ze szkoleniem pracowników na podstawie ustawy i komunikatu nadzorcy oraz oceniając własne potrzeby (kogo, kiedy, dlaczego, zapotrzebowanie, egzaminy, zaświadczenia, weryfikacja przyrostu wiedzy);
rola whistleblowing w ppp i ft bankach;
7. Sankcje administracyjne przewidziane ustawą.
8. Szczególne środki ograniczające w przypadku podejrzenia finansowania terroryzmu stosowane przez banki (stosowanie list sankcyjnych, monitorowanie bazy, klientów i wykonywanych transakcji).
9. Kontrola, osoby odpowiedzialne za jej przebieg, raport pokontrolny, zalecenia i ich realizacja.
10. Ochrona danych osobowych w świetle ustawy o ppp i ft.
11. Obowiązki ppp i ft w ramach systemu informacji zarządczej (SIZ).
12. Egzamin.
Warunki uczestnictwa w sesjach on-line, e-szkoleniach
Uczestnictwo w sesji on-line, e-szkoleniu wymaga dostępu do komputera lub urządzenia mobilnego wraz z połączeniem internetowym, a także posiadania słuchawek bądź głośników podłączonych do komputera, które umożliwiają odbiór dźwięku. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Google Chrome. Film instruktażowy jak przygotować stanowisko do odbioru sesji on-line: https://youtu.be/ieBEfXPAB5I
W celu upewnienia się czy wszystkie komponenty (połączenie internetowe, wtyczki) działają po-prawnie zalecamy przeprowadzenie testu połączenia. Test dostępny jest https://transmisjeonline.pl/tester/
Zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie sesji on-line, e-szkolenia, rezygnacja z uczestnictwa
Zgłoszenia przyjmowane są na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego podpisanego przez osobę upoważnioną, przesłanego e-mailem, przez stronę WWW lub pocztą.
Realizacja zaplanowanej sesji on-line, e-szkolenia potwierdzana jest mailowo 1–2 dni przed terminem. W przypadku konieczności odwołania sesji on-line, e-szkolenia, BODiE kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo, na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu.
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej (e-mail lub pocztą) najpóźniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia BODiE do wystawienia faktury na kwotę umożliwiającą pokrycie poniesionych kosztów w wysokości 50% odpłatności. Brak pisemnej rezygnacji uprawnia BODiE do wystawienia faktury w wysokości 100% odpłatności za sesję on-line, e-szkolenie.
Zasady odpłatności
Płatność za sesję on-line następuje na podstawie faktury VAT wystawionej po zakończeniu sesji on-line, e-szkolenia przez BODiE. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej, na adres e-mail podany w oświadczeniu dot. akceptacji e-faktury. W przypadku nie korzystania z e-faktury odpłatność za wydruk i wysyłkę papierową faktury wynosi 15,00 zł netto i doliczana jest do faktury za sesję on-line, e-szkolenie.
***
Informujemy, że ceny podane na naszej stronie www.bodie.pl dotyczą banków spółdzielczych i zrzeszających. Ceny szkoleń dla banków komercyjnych, innych instytucji finansowych i osób prywatnych, wynoszą:
- e-szkolenie: 650,00 netto za 1 osobę
- sesja on-line: 250,00 netto za 1 osobę.