Online
TEMATY OGóLNOBANKOWE

Jak komunikować temat ochrony sygnalistów w firmach oraz działania następcze po otrzymaniu zgłoszenia wewnętrznego NOWOŚĆ

Zapisz się
Pobierz PDF
Koordynator szkolenia
Data rozpoczęcia: 17.03.2025 09:00
Data zakończenia: 17.03.2025 14:00
Cena: 299.00 netto zł/os.

Adresaci

Członkowie zarządów, dyrektorzy, menedżerowie, pracownicy działów: compliance, prawnego, bezpieczeństwa, audytu, kontroli wewnętrznej, kadr i HR.

Wymagania

Brak wymagań wstępnych.

Cel

Do 17 grudnia 2021 r. wszystkie kraje członkowskie, w tym Polska, powinny implementować przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (tzw. dyrektywa o ochronie sygnalistów).
W Polsce, ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024, poz. 928) zacznie obowiązywać od dnia 25 września 2024 r.!
Zakłada ona, że podmioty prawne, na rzecz których według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób, muszą ustalić wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa
i podejmowania działań następczych.
Do liczby 50 osób wykonujących pracę zarobkową na rzecz podmiotu prawnego wlicza się pracowników w przeliczeniu na pełne etaty lub osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia.
Próg, 50 osób nie ma zastosowania do podmiotu prawnego wykonującego działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska (objętych zakresem stosowania aktów prawnych Unii Europejskiej wymienionych w części I.B i II załącznika do dyrektywy 2019/1937), tj. m.in. biur rachunkowych, doradców podatkowych czy biegłych rewidentów.
Jeśli więc firma nie przygotuje wdrożenia z wyprzedzeniem, może później mieć bardzo mało czasu albo nie zdążyć!
W jaki sposób należy się przygotować, do wdrożenia wymienionych w niej obowiązków, aby zdążyć w określonym terminie?
Dzięki temu szkoleniu uczestnicy nabędą praktycznej wiedzy dotyczącej wdrożenia w organizacji skutecznego systemu zgłaszania naruszeń, a także zapoznają się
z zapisami ustawy o ochronie sygnalistów.

Korzyści

Po szkoleniu Uczestnicy będą wiedzieli:
• jakie podmioty będą zobowiązane do stosowania ustawy o ochronie sygnalistów,
• kim jest sygnalista oraz w jaki sposób należy go chronić,
• co, w szczególności, powinna określać wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych,
• jakie kanały zgłoszeń przewiduje ustawa o ochronie sygnalistów,
• jakie kary, za naruszenie przepisów o ochronie sygnalistów, przewiduje w/w ustawa.

Metodyka

Szkolenie prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego kształcenia. Czas trwania 3 x 90min.

Program

1. Rodzaje naruszeń prawa podlegające zgłoszeniu – obligatoryjne, czy także dobrowolne.
2. Status prawny sygnalisty – czy osoby mogące dokonywać zgłoszeń wewnętrznych ufają firmie?
3. Zakaz działań odwetowych na osobach dokonujących zgłoszeń – czy w organizacjach pojawią się „fałszywi sygnaliści”?
4. Środki ochrony przed działaniami odwetowymi.
5. Efektywny proces zgłaszania naruszeń – jak postępować w organizacji, aby sygnaliści chcieli zgłaszać prawdziwe zgłoszenia.
6.Metody komunikowania tematu ochrony sygnalistów w swojej organizacji.
7.Osoby wyznaczone w organizacji do przyjmowania zgłoszeń.
8. Osoby wyznaczone do odbioru zgłoszeń i działań następczych w organizacji.
9. Jakie działania następcze powinny podjąć osoby upoważnione do ich podejmowania?
10. Prowadzenie wewnętrznego postępowania wyjaśniającego.
11. Cele postępowania wyjaśniającego.
12. Zakres postępowania wyjaśniającego.
13. Etapy postępowania wyjaśniającego.
14. Podejmowanie działań po zakończeniu postępowania wyjaśniającego.
15. Pozostałe działania, jako dobre praktyki działań następczych.

Warunki uczestnictwa w sesjach on-line, e-szkoleniach

Uczestnictwo w sesji on-line, e-szkoleniu wymaga dostępu do komputera lub urządzenia mobilnego wraz z połączeniem internetowym, a także posiadania słuchawek bądź głośników podłączonych do komputera, które umożliwiają odbiór dźwięku. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Google Chrome. Film instruktażowy jak przygotować stanowisko do odbioru sesji on-line: https://youtu.be/ieBEfXPAB5I

W celu upewnienia się czy wszystkie komponenty (połączenie internetowe, wtyczki) działają po-prawnie zalecamy przeprowadzenie testu połączenia. Test dostępny jest https://transmisjeonline.pl/tester/

Zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie sesji on-line, e-szkolenia, rezygnacja z uczestnictwa

Zgłoszenia przyjmowane są na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego podpisanego przez osobę upoważnioną, przesłanego e-mailem, przez stronę WWW lub pocztą.

Realizacja zaplanowanej sesji on-line, e-szkolenia potwierdzana jest mailowo 1–2 dni przed terminem. W przypadku konieczności odwołania sesji on-line, e-szkolenia, BODiE kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo, na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu.

Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej (e-mail lub pocztą) najpóźniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia BODiE do wystawienia faktury na kwotę umożliwiającą pokrycie poniesionych kosztów w wysokości 50% odpłatności. Brak pisemnej rezygnacji uprawnia BODiE do wystawienia faktury w wysokości 100% odpłatności za sesję on-line, e-szkolenie.

Zasady odpłatności

Płatność za sesję on-line następuje na podstawie faktury VAT wystawionej po zakończeniu sesji on-line, e-szkolenia przez BODiE. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej, na adres e-mail podany w oświadczeniu dot. akceptacji e-faktury. W przypadku nie korzystania z e-faktury odpłatność za wydruk i wysyłkę papierową faktury wynosi 15,00 zł netto i doliczana jest do faktury za sesję on-line, e-szkolenie.

***
Informujemy, że ceny podane na naszej stronie www.bodie.pl dotyczą banków spółdzielczych i zrzeszających. Ceny szkoleń dla banków komercyjnych, innych instytucji finansowych i osób prywatnych, wynoszą:

  • e-szkolenie: 650,00 netto za 1 osobę
  • sesja on-line: 250,00 netto za 1 osobę.
Zapisz się na szkolenie
Dane zamawiającego

    Osoba kontaktowa
    Dane uczestników szkolenia