NIERUCHOMOŚCI – aktualne standardy klasyfikacji ekspozycji zgodnie z CRR3 NOWOŚĆ
Adresaci
1. Członków Zarządu nadzorujących zarządzanie ryzykiem, finansami. 2. Pracowników jednostek ryzyka kredytowego, jednostek analiz kredytowych odpowiedzialnych za analizę rynku nieruchomości oraz oceny przedmiotu zabezpieczenia w formie nieruchomości. 3. Pracowników jednostek audytu wewnętrznego.
Wymagania
Brak wymagań wstępnych.
Cel
Przedstawienie podejścia do przedmiotu prawnego zabezpieczenia w formie nieruchomości, ekspozycji zgodnej ze standardem określonym w CRR3. W trakcie szkolenia zostanie omówiony obszar nowych regulacji wraz z podejściem do klasyfikacji, wag ryzyka, obowiązujących warunków dla ustanowionego zabezpieczenia, w tym zasad dotyczących wyceny przedmiotu zabezpieczenia i aktualizacji wartości.
W trakcie szkolenia zostanie zaprezentowany katalog aktualnie obowiązujących regulacji, w tym m.in.:
a) Rekomendacja J
b) Wytyczne dot. Udzielania i monitorowania kredytów
c) Rozporządzenie 2024/1623 (CRR3)
d) Wytycznych dotyczących ekspozycji ADC na nieruchomości mieszkalne zgodnie z CRR 3 (projekt)
Metodyka
Szkolenie prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego kształcenia. Czas trwania 2 x 90 min.
Program
1. Wprowadzenie do katalogu aktualnie obowiązujących regulacji w obszarze dot. finansowania nieruchomości, ustanowienia zabezpieczenia i monitoringu jego wartości, w tym Wytycznych EBA.
2. Praktyczne odniesienie do realizacji postanowień n/w regulacji w praktyce:
a) Rekomendacja J wraz z odniesieniem do praktycznego wykorzystania Świadectw Efektywności Energetycznej dla nieruchomości, na której ustanowiono zabezpieczenie spłaty kredytu;
b) Wytyczne dot. udzielania i monitorowania kredytów – jako drogowskaz zarządzania portfelem i monitorowania formy prawnego zabezpieczenia ekspozycji ustanowionej na nieruchomości lub ruchomości
c) CRR3 – Rozporządzenie 2024/1623:
i. klasy ekspozycji
ii. waga ryzyka zależna od rodzaju nieruchomości i formy jej wykorzystania
iii. aktualizacja wartości ustanowionego zabezpieczenia
iv. ryzyko ESG i jego wpływ na poziom ryzyka kalkulowanego dla portfela zabezpieczonego nieruchomością
v. wpływ aktualnych standardów dot. ESG na wycenę nieruchomości
vi. kluczowe obowiązki dot. monitorowania portfela, kalkulacji poziomu ryzyka i aktualizacji wartości przedmiotu zabezpieczenia
3. Dobre praktyki:
a. gromadzenia danych o rynku nieruchomości
b. przetwarzania danych o rynku nieruchomości z wykorzystaniem baz danych
c. zastosowania Rekomendacji J przez instytucje bankowe
4. Rekomendacja J a zmiana otoczenia regulacyjnego:
a. kluczowość wiarygodnej i kompletnej informacji o rynku nieruchomości
b. wykorzystanie historycznych oraz aktualnych danych w celu odwzorowania zmienności zachodzących na rynku nieruchomości
c. uwzględnienie lokalnego charakteru rynku nieruchomości oraz
d. perspektywy zachodzących zmian w ujęciu długoterminowym
5. Korzystanie z baz danych o nieruchomościach wraz z gromadzeniem informacji i ich aktualizacji:
a. weryfikacja wartości przyjmowanych zabezpieczeń
b. aktualizacja wartości w całym okresie kredytowania
c. analiza zachodzących na rynku nieruchomości zmian (przede wszystkim w kontekście rynku lokalnego)
d. ocena ryzyka wynikającego ze zmiennej sytuacji rynku nieruchomości
Warunki uczestnictwa w sesjach on-line, e-szkoleniach
Uczestnictwo w sesji on-line, e-szkoleniu wymaga dostępu do komputera lub urządzenia mobilnego wraz z połączeniem internetowym, a także posiadania słuchawek bądź głośników podłączonych do komputera, które umożliwiają odbiór dźwięku. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Google Chrome. Film instruktażowy jak przygotować stanowisko do odbioru sesji on-line: https://youtu.be/ieBEfXPAB5I
W celu upewnienia się czy wszystkie komponenty (połączenie internetowe, wtyczki) działają po-prawnie zalecamy przeprowadzenie testu połączenia. Test dostępny jest https://transmisjeonline.pl/tester/
Zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie sesji on-line, e-szkolenia, rezygnacja z uczestnictwa
Zgłoszenia przyjmowane są na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego podpisanego przez osobę upoważnioną, przesłanego e-mailem, przez stronę WWW lub pocztą.
Realizacja zaplanowanej sesji on-line, e-szkolenia potwierdzana jest mailowo 1–2 dni przed terminem. W przypadku konieczności odwołania sesji on-line, e-szkolenia, BODiE kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo, na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu.
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej (e-mail lub pocztą) najpóźniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia BODiE do wystawienia faktury na kwotę umożliwiającą pokrycie poniesionych kosztów w wysokości 50% odpłatności. Brak pisemnej rezygnacji uprawnia BODiE do wystawienia faktury w wysokości 100% odpłatności za sesję on-line, e-szkolenie.
Zasady odpłatności
Płatność za sesję on-line następuje na podstawie faktury VAT wystawionej po zakończeniu sesji on-line, e-szkolenia przez BODiE. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej, na adres e-mail podany w oświadczeniu dot. akceptacji e-faktury. W przypadku nie korzystania z e-faktury odpłatność za wydruk i wysyłkę papierową faktury wynosi 15,00 zł netto i doliczana jest do faktury za sesję on-line, e-szkolenie.
***
Informujemy, że ceny podane na naszej stronie www.bodie.pl dotyczą banków spółdzielczych i zrzeszających. Ceny szkoleń dla banków komercyjnych, innych instytucji finansowych i osób prywatnych, wynoszą:
- e-szkolenie: 650,00 netto za 1 osobę
- sesja on-line: 250,00 netto za 1 osobę.