CONDUCT RISK a działalność oraz prawidłowe funkcjonowanie instytucji finansowej NOWOŚĆ
Adresaci
Tematyka szkolenia adresowana jest przede wszystkim do jednostek zgodności oraz audytu, których zadaniami jest przeprowadzanie monitorowań oraz badań audytowych w zakresie procesów związanych z tworzeniem, zatwierdzaniem i dystrybucją poszczególnych produktów i usług, czyli z bieżącym funkcjonowaniem biznesowym instytucji . Jednostki te, w szczególności jednostka zgodności, są również odpowiedzialne za stworzenie ram regulacyjnych w ramach banku (w tym ram organizacyjnych, raportowych oraz decyzyjnych), pozwalających na transparentne i przejrzyste funkcjonowanie oraz podejmowanie decyzji.
Wymagania
Brak wymagań wstępnych.
Cel
Bardzo często w ramach funkcjonowania banków, mówi się o tak zwanym conduct risk. Wiele osób przyjmuje funkcjonowanie takiego pojęcia, z drugiej strony niewiele spośród nich zadaje sobie pytanie, czym właściwie jest conduct risk?
Na to pytanie nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi.
Na pewno można natomiast stwierdzić, że nie jest to żaden odrębny rodzaj ryzyka. W istocie, mieści on w sobie elementy innych, nazwanych ryzyk, takich jak ryzyko operacyjne czy ryzyko reputacyjne. Inaczej mówiąc, conduct risk to po prostu ryzyko związane z prowadzeniem działalności, w ramach której mogą zmaterializować się pewne niekorzystne zdarzenia. Zwykle wynikają one z niewłaściwej organizacji wewnętrznej, gdzie struktura podległości oraz linie raportowe nie są jasno i klarownie zdefiniowane. Wpływa to z kolei na proces decyzyjny, który ulega zaburzeniu, często nie biorąc pod uwagę zdania jednostki zgodności czy ryzyka. To wreszcie niewłaściwe rozwiązania organizacyjne, które w żaden sposób nie chronią instytucji przed niewłaściwym działaniem własnych pracowników.
Jest to więc bardzo obszerna i pojemna kategoria pojęciowa, która zawiera w sobie wiele innych ryzyk. Celem szkolenia będzie wskazanie, jakie nieprawidłowości mogą występować w obszarze prowadzenia działalności regulowanej, jaką jest działalność bankowa.
Metodyka
Szkolenie prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego kształcenia. Czas trwania 3 x 90 min.
Program
1. Conduct risk, czyli właściwie co? O należytym i przejrzystym funkcjonowaniu biznesu bankowego
o Conduct risk czyli ryzyko związane z prowadzeniem działalności na rynku finansowym
o Czy conduct risk jest oddzielnym, niezależnym ryzykiem, czy też zawiera w sobie elementy innych, znanych w przepisach i literaturze ryzyk
o W jakich regulacjach można odnaleźć kwestie związane z conduct risk
o Dyrektywa MiFID 2
o Dyrektywa delegowana 2017/593
o Rozporządzenie delegowane 2017/565
o Wytyczne EBA w zakresie zarządzania wewnętrznego
o Rekomendacja Z dotycząca zasad ładu wewnętrznego w bankach
o Zasady Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych KNF
2. Zarządzanie produktowe (product governance)
o Cele zarządzania produktowego oraz na czym ono ma w praktyce polegać
o Badanie cech, celów i potrzeb klienta
o Pojęcie grupy docelowej
o Rodzaje wyników grupy docelowej
o Definiowanie strategii dystrybucji
o Podział na producentów i dystrybutorów
o Proces decyzyjny
o Procedury z obszaru tworzenia produktów w świetle Rekomendacji Z KNF oraz Wytycznych EBA dotyczących zasad nadzoru nad produktami i ustaleń zarządczych dla produktów bankowości detalicznej
o Udział komórki zgodności w akceptacji nowego produktu bądź modyfikacji istniejącego
o Sposób postępowania w sytuacji sprzeciwu komórki zgodności – przeniesienie decyzji z poziomu komitetu produktowego na poziom zarządu
3. Podstawowe wymogi organizacyjne
o Konflikty interesów – na czym polegają, gdzie mogą się ujawnić, jak nimi zarządzać (omówienie na przykładach); tworzenie polityki, różnica pomiędzy konfliktami potencjalnymi a rzeczywistymi oraz sposób ich ujawniania klientom; przykłady potencjalnych konfliktów związanych z tworzeniem oraz dystrybucją produktów
o Polityki wynagrodzeniowe – jak skutecznie budować regulacje z obszaru wynagradzania, aby być zgodnym z wytycznymi EBA; omówienie przykładów dobrych i złych praktyk oraz systemów premiowych w przypadku sprzedaży produktów finansowych; przykłady misselingu
o Modelowy proces sprzedaży produktów – od czego zacząć, czyli czy inicjatywa doradcy ogranicza działania w sferze oferty produktowej; analiza potrzeb klienta oraz prezentacja produktów w oparciu o wyniki badania; własna inicjatywa klienta a możliwość sprzedaży produktów spoza grupy docelowej; co powinniśmy przekazać klientowi przed zakupem; najczęstsze przykłady złych postępowań (prezentowanie pełnej oferty produktowej; informowanie o gwarancji kapitału; ukrywanie struktury opłat i prowizji za „zerwanie” produktu; namawianie klienta na wizytę w placówce i zakup produktów finansowych).
Warunki uczestnictwa w sesjach on-line, e-szkoleniach
Uczestnictwo w sesji on-line, e-szkoleniu wymaga dostępu do komputera lub urządzenia mobilnego wraz z połączeniem internetowym, a także posiadania słuchawek bądź głośników podłączonych do komputera, które umożliwiają odbiór dźwięku. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Google Chrome. Film instruktażowy jak przygotować stanowisko do odbioru sesji on-line: https://youtu.be/ieBEfXPAB5I
W celu upewnienia się czy wszystkie komponenty (połączenie internetowe, wtyczki) działają po-prawnie zalecamy przeprowadzenie testu połączenia. Test dostępny jest https://transmisjeonline.pl/tester/
Zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie sesji on-line, e-szkolenia, rezygnacja z uczestnictwa
Zgłoszenia przyjmowane są na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego podpisanego przez osobę upoważnioną, przesłanego e-mailem, przez stronę WWW lub pocztą.
Realizacja zaplanowanej sesji on-line, e-szkolenia potwierdzana jest mailowo 1–2 dni przed terminem. W przypadku konieczności odwołania sesji on-line, e-szkolenia, BODiE kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo, na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu.
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej (e-mail lub pocztą) najpóźniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia BODiE do wystawienia faktury na kwotę umożliwiającą pokrycie poniesionych kosztów w wysokości 50% odpłatności. Brak pisemnej rezygnacji uprawnia BODiE do wystawienia faktury w wysokości 100% odpłatności za sesję on-line, e-szkolenie.
Zasady odpłatności
Płatność za sesję on-line następuje na podstawie faktury VAT wystawionej po zakończeniu sesji on-line, e-szkolenia przez BODiE. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej, na adres e-mail podany w oświadczeniu dot. akceptacji e-faktury. W przypadku nie korzystania z e-faktury odpłatność za wydruk i wysyłkę papierową faktury wynosi 15,00 zł netto i doliczana jest do faktury za sesję on-line, e-szkolenie.
***
Informujemy, że ceny podane na naszej stronie www.bodie.pl dotyczą banków spółdzielczych i zrzeszających. Ceny szkoleń dla banków komercyjnych, innych instytucji finansowych i osób prywatnych, wynoszą:
- e-szkolenie: 650,00 netto za 1 osobę
- sesja on-line: 250,00 netto za 1 osobę.