Ustawa o dostępności – przygotowania banku spółdzielczego do wdrożenia obowiązków w zakresie zapewnienia od dnia 28 czerwca 2025 roku wymogów dostępności usług dla osób z niepełnosprawnościami.
Adresaci
członkowie zarządów i rad nadzorczych, dyrektorzy placówek, pracownicy audytu i działu zgodności, prawnicy, informatycy, pracownicy obsługi klienta
Wymagania
Brak wymagań wstępnych.
Cel
Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, która wejdzie w życie w dniu 28 czerwca 2025 roku, wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 roku w sprawie wymogów dostępności produktów i usług. Jej celem jest ograniczenie wykluczenia społecznego i umożliwienie korzystania m. in. z usług bankowych przez osoby z niepełnosprawnościami oraz usprawnienie funkcjonowania usług spełniających wymagania dostępności i zaspokojenia potrzeb konsumentów.
Wdrożenie ustawy wymaga dokonania przez banki analizy i oceny stanu faktycznego, przygotowania i wdrożenia rozwiązań dostosowujących bądź zgłoszenia nieprzygotowania organowi nadzoru. Bank będzie zobowiązany także do zamieszczania wymaganych ustawą informacji na stronie internetowej.
Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z ustawowymi wymogami stawianymi bankom oraz z wynikami prac grup roboczych przy Związku Banków Polskich, które opracowały jednolite zasady działania, co pozwoli racjonalnie przygotować harmonogram działań wdrożeniowych, podjąć wymagane czynności i je należycie udokumentować oraz przygotować materiały informacyjne dla konsumentów.
Metodyka
Szkolenie prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego kształcenia. Czas trwania 2 x 90 min.
Program
I. Cel ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze:
1. Cel ustawy.
2. Ramy czasowe wdrażania przepisów.
3. Interpretacje grup roboczych Związku Banków Polskich jako pomoc we wdrożeniu regulacji.
3. Charakter obowiązku spełniania wymagań dostępności – jednorazowy czy ciągły?
4. Zasady działania banku w przypadku niespełnienia w ustawowym terminie wymogów dostępności.
5. Obowiązek szkoleniowy dla pracowników obsługi klienta.
II. Rodzaje usług i produktów bankowych objętych wymogami dostępności – zasady kwalifikowania do dalszych działań:
1. Pojęcie dostępności.
2. Rodzaje usług bankowych objętych wymogami dostępności:
a– rachunki bankowe,
b- usługi powiązane z rachunkiem płatniczym,
c- kredyty konsumenckie,
d- kredyty hipoteczne,
d- reklamacje i skargi na niespełnienie wymogów dostępności,
e- inne, np. ubezpieczenia.
3. Rodzaje produktów bankowych objętych ustawą – za dostępność jakich urządzeń służących do obsługi konsumentów odpowiada bank i w jakim zakresie?
III. Na czym polega zapewnienie wymogów dostępności przez bank – zasady kwalifikowania do dalszych działań:
1. Wymogi dotyczące poszczególnych produktów i usług:
a- wymogi dotyczące usług świadczonych w ramach kanału cyfrowego,
b- wymogi dotyczące usług świadczonych w placówkach bankowych.
2. Jak zapewnić zrozumiałość dokumentacji na poziomie B2 lub prostego języka – czy Porozumienie o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej zwolni bank z indywidualnego działania?
3. Analiza aktualnych regulacji czyli jak „nie wylać dziecka z kąpielą”.
IV. Dostępność architektoniczna – za co odpowiada bank?
1. Czy obowiązek przeprowadzenia analizy dostępności dotyczy każdej placówki banku (oddziały, filie, placówki partnerskie, punkty kasowe, urządzenia banku posadowione w urzędach).
2. Zasady dokonywania oceny.
3. Obowiązki informacyjne i ich ciągły charakter.
V. Obowiązki banku jako podmiotu gospodarczego:
1. Ocena zgodności usługi z wymaganiami dostępności – zasady przeprowadzenia analizy.
2. Jak wykorzystać dotychczasowe doświadczenia:
a- „Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami w banku”,
b- art. 109 u.3-4 Prawa bankowego.
2. Kiedy można zastosować wyjątki i jak je udokumentować?
3. Obowiązki informacyjne banku:
a- konsumentów,
b- nadzorców.
4. Zasady działania banku w przypadku niespełnienia wymogów dostępności:
a- obowiązek informacyjny,
b- plan naprawczy,
c- termin naprawy.
VI. Nowy tryb dochodzenia praw przez konsumentów:
1. Nowy tryb skargowy:
a- czy skarga to reklamacja?
b- przygotowanie instrukcji składania skarg- gdzie ją zamieścić?
c- sposoby składania skarg,
d- terminy rozpatrzenia skarg i konsekwencje naruszenia terminu,
e- zakres rozpoznania i treść odpowiedzi,
f- pouczenia prawne.
2. Rzecznik Finansowy jako organ odwoławczy i nadzorczy – uprawnienia.
Warunki uczestnictwa w sesjach on-line, e-szkoleniach
Uczestnictwo w sesji on-line, e-szkoleniu wymaga dostępu do komputera lub urządzenia mobilnego wraz z połączeniem internetowym, a także posiadania słuchawek bądź głośników podłączonych do komputera, które umożliwiają odbiór dźwięku. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Google Chrome. Film instruktażowy jak przygotować stanowisko do odbioru sesji on-line: https://youtu.be/ieBEfXPAB5I
W celu upewnienia się czy wszystkie komponenty (połączenie internetowe, wtyczki) działają po-prawnie zalecamy przeprowadzenie testu połączenia. Test dostępny jest https://transmisjeonline.pl/tester/
Zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie sesji on-line, e-szkolenia, rezygnacja z uczestnictwa
Zgłoszenia przyjmowane są na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego podpisanego przez osobę upoważnioną, przesłanego e-mailem, przez stronę WWW lub pocztą.
Realizacja zaplanowanej sesji on-line, e-szkolenia potwierdzana jest mailowo 1–2 dni przed terminem. W przypadku konieczności odwołania sesji on-line, e-szkolenia, BODiE kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo, na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu.
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej (e-mail lub pocztą) najpóźniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia BODiE do wystawienia faktury na kwotę umożliwiającą pokrycie poniesionych kosztów w wysokości 50% odpłatności. Brak pisemnej rezygnacji uprawnia BODiE do wystawienia faktury w wysokości 100% odpłatności za sesję on-line, e-szkolenie.
Zasady odpłatności
Płatność za sesję on-line następuje na podstawie faktury VAT wystawionej po zakończeniu sesji on-line, e-szkolenia przez BODiE. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej, na adres e-mail podany w oświadczeniu dot. akceptacji e-faktury. W przypadku nie korzystania z e-faktury odpłatność za wydruk i wysyłkę papierową faktury wynosi 15,00 zł netto i doliczana jest do faktury za sesję on-line, e-szkolenie.
***
Informujemy, że ceny podane na naszej stronie www.bodie.pl dotyczą banków spółdzielczych i zrzeszających. Ceny szkoleń dla banków komercyjnych, innych instytucji finansowych i osób prywatnych, wynoszą:
- e-szkolenie: 650,00 netto za 1 osobę
- sesja on-line: 250,00 netto za 1 osobę.