Bank Spółdzielczy. Świat bankowości spółdzielczej 3/613 VII – IX 2024
Do pobrania
Opis
ODDALIŚMY PRYWATNOŚĆ
WIELKIEMU BRATU
Miałem w planie zacząć od ciepłego, jesiennego akcentu, ale życie, pogoda i wydarzenia na południu Polski zdominowały w ostatnich tygodniach wszystkie oceny. W wielkiej powodzi zniknęły nie tylko dobre, pourlopowe nastroje, lecz przede wszystkim olbrzymi, wielopokoleniowy dobytek całego regionu. Ucierpiały między innymi placówki Banku Spółdzielczego w Lwówku Śląskim i Gospodarczego Banku
Spółdzielczego w Strzelinie. Ale można być pewnym, że nasza społeczność nikogo nie pozostawi bez wsparcia! Od razu uruchomiliśmy zbiórkę pieniędzy i działania na rzecz przywrócenia normalności w naszych bankach. Jesteśmy z Wami!
Świat zmienia się na naszych oczach nie tylko w sferze klimatu. Na rynku są już produkty, które myślą za nas. Można kupić lodówkę, która wykorzystując AI przypomni nam, co mamy kupić i kiedy. Technologia
i sztuczna inteligencja stają się częścią naszego życia. I jak wszystkie nowości niosą ze sobą dobre i złe atrybuty. Cały czas powinniśmy trzymać się na baczności i nie dać się oszukać. Ale jak to zrobić, skoro wielu z nas nie rozstaje się ze smartfonem? Prezentujemy nasze życie na FB i Instagramie. Dzielimy się wiedzą na LinkedIn.
Algorytmy tymczasem wnikliwie śledzą, zbierają i analizują nasze dane.
Po informacje z pierwszej ręki zwróciliśmy się do… AI! Zadaliśmy aplikacji ChatGPT pytanie o dane, które zbierają na nasz temat portale społecznościowe i ich właściciele. ChatGPT podał aż siedem obszarów, począwszy od adresu naszej poczty elektronicznej, poprzez sprzęt, którego używamy i przeglądarki, z których korzystamy, aż po nasze zainteresowania i formy spędzania wolnego czasu.
Ale najciekawsza była odpowiedź, co z takimi informacjami można zrobić. Oto fragment odpowiedzi udzielonej przez AI:
Portale społecznościowe mogą wykorzystywać zgromadzone dane na wiele sposobów, w tym potencjalnie działać na naszą niekorzyść. Po pierwsze, mogą wykorzystać zebrane dane, aby manipulować naszymi zachowaniami i nastrojami. Dzięki algorytmom, portale mogą selektywnie dostarczać treści, które wywołują określone reakcje emocjonalne. Na przykład, mogą promować kontrowersyjne lub skrajne treści, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników, co prowadzi do wydłużenia czasu spędzanego na platformie.
Coraz trudniej zorientować się co jest prawdą, a co nie. Ostatnio na jednym z videoczatów wygenerowany przez AI prezes i wiceprezes firmy spotkali się z dyrektorem finansowym, i nakazali mu przelać na obce konto kilka milionów dolarów. Na tym czacie tylko dyrektor był prawdziwy…
Przypomina mi się książka Georga Orwella „1984”. Jaka jest różnica między literacką fikcją a obecną rzeczywistością? Bohaterowie książki żyli w świecie zniewolonym, wbrew swojej woli byli non stop inwigilowani. Dzisiaj sami oddajemy swoją prywatność. Prezentujemy nasze życie w Sieci i często tracimy czujność. Dlatego tak wiele uwagi poświęciliśmy w tym numerze tematyce bezpieczeństwa w Sieci i bezpiecznemu bankowaniu. Stały temat: bezpieczeństwo transakcji. W dobie fake newsów i dezinformacji musimy być ciągle czujni. Przestępcy na wszelkie sposoby próbują dostać się do naszych pieniędzy.
Na co zwrócić uwagę? Polecam artykuł Krzysztofa Swobody „Twój przewodnik po finansowych pułapkach online”:
W 2024 roku cyberprzestępcy wzięli sobie na cel zwłaszcza te osoby, które chcą zarabiać w internecie. Co nie powinno dziwić, szczególnie powinni uważać ci, którzy chcą zyskać dużo i szybko. – pisze autor i daje też wiele wskazówek:
Zawodowi przestępcy tworzą niemal doskonałe repliki stron, które na pierwszy rzut oka są nie do odróżnienia od oficjalnych portali banków czy platform aukcyjnych. Jak rozpoznać takie oszustwo? Liczą się detale. Zawsze sprawdzaj, czy: domena jest taka sama jak podczas ostatniego logowania: com.pl to zupełnie inny adres niż pl. Czy już łączyłeś się z tym adresem: łatwo zweryfikujesz w historii swojej przeglądarki lub wprowadzając kilka pierwszych liter z adresu na pasku URL, w domenie nie ma „przypadkowej” literówki: sggb lub bsg to nie to samo, co SGB.pl. Oszuści często wykorzystują nasze emocje i uczucia. Robią to,
żebyśmy sami oddali im nasze pieniądze. Niemożliwe? Jak najbardziej możliwe. O tym traktuje tekst Agnieszki Szelejewskiej: Mechanizm działania cyfrowych Casanovów jest równie prosty, co skuteczny. Tworzą starannie dopracowane profile, często podszywając się pod atrakcyjnych, dobrze sytuowanych singli. Wykorzystują przy tym skradzione zdjęcia i zmyślone historie życiowe, które mają uwiarygodnić ich internetową personę. Następnie, z chirurgiczną precyzją, wybierają swoje ofiary – najczęściej są to kobiety w średnim wieku, po przejściach, spragnione uczucia i stabilizacji. – pisze autorka.
Co jeszcze w najnowszym wydaniu „BS”? Coraz więcej banków korzysta z systemu usług zrzeszeniowych. Niedawno dołączyły dwa nowe. Polecam wywiad z Iwoną Ekiert, prezeską Zarządu Banku Spółdzielczego
w Wolinie, która wyjaśnia dlaczego bank wybrał właśnie takie rozwiązanie:
To nie była decyzja podjęta ad hoc, miała długą genezę. Znaczącym argumentem przemawiającym na korzyść tego rozwiązania jest wysoko rozwinięte bezpieczeństwo w szerokim tego słowa znaczeniu. Bezpieczeństwo środków klientów, ale również bezpieczeństwo banku w zakresie przeprowadzanych transakcji, większe zasoby technologiczne, techniczne i kadrowe – mówi prezes Iwona Ekiert.
Przed nami wiele nowych projektów i skierowana do młodych odbiorców kampania reklamowa, która już wystartowała. Trzymajmy za nią kciuki i udostępniajmy ulokowane w Sieci spoty. I na koniec… Nasz e-magazyn w tym roku obchodzi okrągły jubileusz 60-lecia obecności na rynku wydawniczym. Polecam artykuł Janusza Orłowskiego – jednego z poprzednich redaktorów naczelnych „Banku Spółdzielczego”. Dziękujemy, że jesteście Państwo z nami.
Bez Was ta praca nie miałaby sensu.
Roman Szewczyk
Redaktor Naczelny
Informacje dodatkowe
Magazyn bezpłatny, publikowany tylko w formacie PDF.
Dystrybucja plików jest realizowana poprzez:
Intranet SGB
Stronę główną SGB-Banku: www.sgb.pl/grupa-sgb/magazyn-bank-spoldzielczy/
Stronę główną BODiE: https://bodie.pl/czasopisma/
BANK SPÓŁDZIELCZY
Adres Redakcji:
ul. Szarych Szeregów 23a, 60-462 Poznań | M.: +48 608 339 937 | E.: wydawnictwo@bodie.pl
Reklama: M.: +48 608 339 937 | E.: wydawnictwo@bodie.pl
Wydawca:
Bankowy Ośrodek Doradztwa i Edukacji Sp. z o.o. | ul. Szarych Szeregów 23a, 60-462 Poznań |
M.: +48 608 339 937 | E.: wydawnictwo@bodie.pl
Na zlecenie SGB-Banku SA.
Redakcja nie zwraca materiałów nie zamówionych. Zastrzega sobie prawo do redakcyjnego opracowania tekstów, skracania oraz zmiany tytułów. Rozpowszechnianie materiałów redakcyjnych w formie papierowej i elektronicznej bez zgody Wydawcy zabronione.