Vademecum egzekucji z rachunku bankowego po zmianach
Adresaci
dyrektorzy oddziałów, pracownicy obsługi klienta, pracownicy zajmujący się wykonywaniem czynności związanych z egzekucją z rachunku bankowego, audytu, pracownicy działu reklamacji
Wymagania
Brak wymagań wstępnych.
Cel
Celem szkolenia jest przedstawienie prawidłowego przebiegu egzekucji z wierzytelności z rachunku bankowego i związanych z nią czynności wykonywanych przez bank oraz wyeliminowanie występujących nieprawidłowości. Omówione zostaną szczegółowo scenariusze prawidłowych działań pracownika banku, uwzględniające praktykę bankową oraz stanowisko sądów. Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną zmiany zasad prowadzenia egzekucji, które obowiązują od dnia 25 marca 2024 roku, w tym dotyczące zbiegów.
Metodyka
Szkolenie prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego kształcenia. Czas trwania 2 x 90 min.
Program
I. Wszczęcie egzekucji z wierzytelności z rachunku bankowego:
1. Dokonanie doręczenia w postępowaniu komorniczym i administracyjnym:
a- chwila doręczenia – jak często należy obsługiwać zajęcia?
b- skuteczność doręczenia – z mocy prawa czy działania pracownika banku?
c- weryfikacja danych dłużnika – co w przypadku niezgodności danych?
d- „niezwłoczne” przekazanie środków – czy zawsze?
e- jakość danych w komunikatach i zasady współdziałania z organem egzekucyjnym.
II. Przedmiot zajęcia – czyli co podlega zajęciu?
1. „Wierzytelności z rachunku bankowego” czyli co podlega zajęciu?
2. Kredyt w rachunku ROR i rachunku bieżącym a egzekucja.
3. Pełnomocnictwo banku do pobierania wymagalnych rat kredytu z zajętego rachunku a egzekucja.
4. Co z opłatami za prowadzenie rachunku podczas zajęcia?
5. Czy bank może podwyższać opłaty za dokonywanie czynności egzekucyjnych – jakie zapisy taryfy będą abuzywne?
6. Wypłaty bieżących należności z tytułu wynagrodzeń oraz alimentów – zasady działania banku.
III. Tajemnica bankowa w postępowaniu egzekucyjnym:
1. Zakres danych żądanych przez organy egzekucyjne.
2. Zasady działania banku w przypadku żądania przedłożenia „historii rachunku”.
3. Rodzaje odpowiedzialności banku za uchybienie tajemnicy bankowej.
IV. Odmienne zasady prowadzenia egzekucji ze szczególnych rodzajów rachunków:
1. Egzekucja z rachunku wspólnego:
a- małżonków – zasady weryfikacji umowy,
b- pozostałych posiadaczy.
2. Egzekucja z rachunku, na który wystawiono dowód imienny, np. książeczki mieszkaniowej, rachunku a`vista.
3. Egzekucja z rachunku VAT.
V. Zbiegi egzekucji:
1. Zbieg egzekucji sądowych:
a- co znaczy „wstrzymanie” zajęcia?
b- komu przekazujemy środki?
c- jak działać w przypadku wpływu kolejnego zajęcia sądowego?
2. Zbieg egzekucji administracyjnych:
a- zasady wyznaczania przez bank organu egzekucyjnego,
b- wyjątki od reguły,
c- komu przekazujemy środki?
3. Zbieg egzekucji sądowej i administracyjnej:
a- zasady wyznaczania przez bank organu egzekucyjnego,
b- wyjątki od reguły,
c- komu przekazujemy środki?
d- jak działać w przypadku wpływu kolejnego zajęcia?
V. Zbiegi egzekucji i zabezpieczenia – zasady postępowania banku od dnia 25 marca 2024 roku.
Warunki uczestnictwa w sesjach on-line, e-szkoleniach
Uczestnictwo w sesji on-line, e-szkoleniu wymaga dostępu do komputera lub urządzenia mobilnego wraz z połączeniem internetowym, a także posiadania słuchawek bądź głośników podłączonych do komputera, które umożliwiają odbiór dźwięku. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Google Chrome. Film instruktażowy jak przygotować stanowisko do odbioru sesji on-line: https://youtu.be/ieBEfXPAB5I
W celu upewnienia się czy wszystkie komponenty (połączenie internetowe, wtyczki) działają po-prawnie zalecamy przeprowadzenie testu połączenia. Test dostępny jest https://transmisjeonline.pl/tester/
Zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie sesji on-line, e-szkolenia, rezygnacja z uczestnictwa
Zgłoszenia przyjmowane są na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego podpisanego przez osobę upoważnioną, przesłanego e-mailem, przez stronę WWW lub pocztą.
Realizacja zaplanowanej sesji on-line, e-szkolenia potwierdzana jest mailowo 1–2 dni przed terminem. W przypadku konieczności odwołania sesji on-line, e-szkolenia, BODiE kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo, na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu.
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej (e-mail lub pocztą) najpóźniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia BODiE do wystawienia faktury na kwotę umożliwiającą pokrycie poniesionych kosztów w wysokości 50% odpłatności. Brak pisemnej rezygnacji uprawnia BODiE do wystawienia faktury w wysokości 100% odpłatności za sesję on-line, e-szkolenie.
Zasady odpłatności
Płatność za sesję on-line następuje na podstawie faktury VAT wystawionej po zakończeniu sesji on-line, e-szkolenia przez BODiE. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej, na adres e-mail podany w oświadczeniu dot. akceptacji e-faktury. W przypadku nie korzystania z e-faktury odpłatność za wydruk i wysyłkę papierową faktury wynosi 15,00 zł netto i doliczana jest do faktury za sesję on-line, e-szkolenie.
***
Informujemy, że ceny podane na naszej stronie www.bodie.pl dotyczą banków spółdzielczych i zrzeszających. Ceny szkoleń dla banków komercyjnych, innych instytucji finansowych i osób prywatnych, wynoszą:
- e-szkolenie: 650,00 netto za 1 osobę
- sesja on-line: 250,00 netto za 1 osobę.