Zasady skutecznego ustanawiania i egzekwowania zabezpieczeń rzeczowych na majątku ruchomym kredytobiorcy. Zastaw rejestrowy i przewłaszczenie – praktyczne aspekty zastosowania.
Adresaci
pracownicy działów kredytowych
Wymagania
podstawowa znajomość zagadnień związanych z zabezpieczeniami
Cel
Przedstawienie regulacji prawnych dotyczących zastawu rejestrowego i przewłaszczenia jako podstawowych form zabezpieczenia wierzytelności Banku. Pogłębienie wiadomości szczególnym uwzględnieniem problematyki skutecznego ustanowienia zabezpieczenia oraz efektywnego zaspokojenia wierzyciela w toku procedury egzekucyjnej i upadłościowej.
Korzyści
Uzyskanie aktualnej wiedzy dotyczącej omawianej problematyki oraz bieżące wyjaśnienie problemów prawnych.
Metodyka
Szkolenie prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego kształcenia. Czas trwania 2x 120min.
Program
I. Przewłaszczenie
1. Powierniczy charakter umowy przewłaszczenia.
2. Zasady przenoszenia własności na podstawie umów przewłaszczenia co do gatunku i umów przewłaszczenia co do tożsamości.
3. Zakres ochrony prawnej banku z tytułu zabezpieczenia w postaci przewłaszczenia.
4. Zakres rzeczy ruchomych wyłączonych z możliwości objęcia zabezpieczeniem w postaci przewłaszczenia.
5. Skutki prawne przewłaszczenia w zakresie polis ubezpieczenia przewłaszczonego mienia.
6. Zagrożenia prawne związane ze stosowaniem zabezpieczenia w postaci przewłaszczenia.
7. Zasady zaspokojenia się Banku z przedmiotów obciążonych przewłaszczeniem.
8. Przejęcie posiadania przedmiotu przewłaszczenia.
9. Postępowanie egzekucyjne o wydanie rzeczy.
10. Zasady rozliczenia z dłużnikiem spłaty zabezpieczonej wierzytelności w związku z zaspokojeniem się Banku z przedmiotu przewłaszczenia.
11. Zmiany wierzytelności zabezpieczonych przewłaszczeniem w okresie obowiązywania zabezpieczenia, w tym w szczególności skutki prolongat kredytów.
II. Zastaw rejestrowy
1. Istota instytucji zastawu.
2. Zmiany wierzytelności zabezpieczonych zastawem w okresie obowiązywania zabezpieczenia, w tym w szczególności skutki prolongat kredytów.
3. Przedmiot zastawu rejestrowego.
a) ustanowienie zastawu na rzeczach określonych co do gatunku
b) ustanowienie zastawu na zbiorach majątkowych o zmiennym składzie
c) ustanowienie zastawu na inwentarzu gospodarstwa rolnego.
3. Wpis zastawu do rejestru.
a) zasady wypełniania formularza wniosku o wpis zastawu do rejestru.
b) procedura wpisu,
c) zasady zmiany i wykreślenia wpisu w rejestrze,
d) środki odwoławcze,
4. Prawa i obowiązki zastawcy i zastawnika.
a) zasady korzystania z przedmiotu zastawu rejestrowego przez zastawcę,
b) umowny zakaz zbycia lub obciążenia przedmiotu zastawu,
c) obciążenie rzeczy wieloma zastawami.
5. Szczególne skutki prawne ustanowienia zastawu na rzeczach należących do przedmiotów normalnie zbywanych w zakresie działalności gospodarczej zastawcy.
6. Zaspokojenie zastawnika.
a) procedura egzekucji sądowej
b) przejęcie na własność przedmiotu zastawu:
– przejęcie papierów wartościowych,
– przejęcie rzeczy powszechnie występujących w obrocie,
– przejęcie przedmiotu zastawu o wartości ściśle oznaczonej,
c) publiczna sprzedaż przedmiotu zastawu,
d) zaspokojenie z dochodu przedsiębiorstwa,
e)zaspokojenie z czynszu z tytułu wydzierżawienia przedsiębiorstwa
7. Rejestr zastawów.
Warunki uczestnictwa w sesjach on-line, e-szkoleniach
Uczestnictwo w sesji on-line, e-szkoleniu wymaga dostępu do komputera lub urządzenia mobilnego wraz z połączeniem internetowym, a także posiadania słuchawek bądź głośników podłączonych do komputera, które umożliwiają odbiór dźwięku. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Google Chrome. Film instruktażowy jak przygotować stanowisko do odbioru sesji on-line: https://youtu.be/ieBEfXPAB5I
W celu upewnienia się czy wszystkie komponenty (połączenie internetowe, wtyczki) działają po-prawnie zalecamy przeprowadzenie testu połączenia. Test dostępny jest https://transmisjeonline.pl/tester/
Zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie sesji on-line, e-szkolenia, rezygnacja z uczestnictwa
Zgłoszenia przyjmowane są na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego podpisanego przez osobę upoważnioną, przesłanego e-mailem, przez stronę WWW lub pocztą.
Realizacja zaplanowanej sesji on-line, e-szkolenia potwierdzana jest mailowo 1–2 dni przed terminem. W przypadku konieczności odwołania sesji on-line, e-szkolenia, BODiE kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo, na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu.
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej (e-mail lub pocztą) najpóźniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia BODiE do wystawienia faktury na kwotę umożliwiającą pokrycie poniesionych kosztów w wysokości 50% odpłatności. Brak pisemnej rezygnacji uprawnia BODiE do wystawienia faktury w wysokości 100% odpłatności za sesję on-line, e-szkolenie.
Zasady odpłatności
Płatność za sesję on-line następuje na podstawie faktury VAT wystawionej po zakończeniu sesji on-line, e-szkolenia przez BODiE. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej, na adres e-mail podany w oświadczeniu dot. akceptacji e-faktury. W przypadku nie korzystania z e-faktury odpłatność za wydruk i wysyłkę papierową faktury wynosi 15,00 zł netto i doliczana jest do faktury za sesję on-line, e-szkolenie.
***
Informujemy, że ceny podane na naszej stronie www.bodie.pl dotyczą banków spółdzielczych i zrzeszających. Ceny szkoleń dla banków komercyjnych, innych instytucji finansowych i osób prywatnych, wynoszą:
- e-szkolenie: 650,00 netto za 1 osobę
- sesja on-line: 250,00 netto za 1 osobę.