Nie ma dziś w bankach spółdzielczych SGB tematu ważniejszego i bardziej nośnego niż Mobilne przyspieszenie.
Zatem nic dziwnego, że w magazynie „Bank Spółdzielczy” uczyniliśmy go jednym z tematów wiodących. Skala wdrożeń aplikacji mobilnych oznacza, że jesienią 2019 roku banki z grupy SGB wkroczą do awangardy polskiej bankowości. Niewiele jest banków, które mogą pochwalić się kompletnym zestawem płatności mobilnych. W Spółdzielczej Grupie Bankowej są to już BLIK, Google Pay i Apple Pay, a za chwilę dołączy do nich Garmin Pay oraz aplikacja Fitbit Pay. I to wszystko zaledwie w kilka miesięcy po ogłoszeniu strategii Mobilnego przyspieszenia!
Do tego właśnie wątku odnosi się opinia Darii Pawędy z Wydziału Nauk Ekonomicznych SGGW, która w artykule pt. „Klient przyszłości banku spółdzielczego” zauważa, że w czasach dynamicznej digitalizacji sektora bankowego i usług finansowych, bankowość spółdzielcza musi wykorzystać swoje doświadczenia do poszukiwania pomysłów zwiększających konkurencyjność: „Współczesny klient banku, w tym oczywiście także banku spółdzielczego, diametralnie różni się od tego sprzed kilkunastu czy nawet kilku lat. Błyskawicznie postępująca digitalizacja wielu dziedzin naszego życia, niezwykle szybkie tempo rozwoju technologicznego w usługach finansowych oraz wdrażanie kolejnych innowacji sprawiają, że klienci głośno mówią o tym, że oczekują wygody, szybkości, niezawodności i bezpieczeństwa w korzystaniu z usług oferowanych przez banki. Chcąc się odnaleźć na wysoce konkurencyjnym rynku, również banki spółdzielcze wychodzą tym oczekiwaniom naprzeciw, oferując coraz częściej nowoczesne usługi z zakresu np. płatności mobilnych czy technologii biometrycznych”.
Trzymając się wątku dynamicznego rozwoju bankowości spółdzielczej, nie można pominąć interesujących rozmów, które przeprowadziliśmy między innymi z profesorem Sławomirem Juszczykiem oraz Anastazją Truszkowską – prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Białymstoku. W tym numerze „Banku Spółdzielczego”, piórem Roberta Azembskiego piszemy również o cyfrowej rzeczywistości i związanych z nią uwarunkowaniach kadrowych: „Automatyzacja i cyfryzacja, wzrost liczby regulacji prawnych, to wyzwania, które stoją dziś przed bankami spółdzielczymi. Oznacza to potrzebę pozyskiwania nowych pracowników o określonych kompetencjach, a także konieczność intensywnego dokształcania już posiadanej kadry”.
Podobny wątek podejmuje Anna Jaszczak, dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr w SGB-Banku. W wywiadzie pt. „Żyjemy w świecie VUCO”, Anna Jaszczak podkreśla, że ludzie, niezależnie, o jakiej branży myślimy, są filarem każdej firmy. To ludzie tworzą współczesny świat, który podąża w kierunku coraz większej automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji, sztucznej inteligencji i rzeczy, których dziś nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Kompetencje, wiedzę, umiejętności możemy zastąpić w różny sposób, człowieka ze swoją fascynującą naturą, emocjami i relacyjnością zastąpić jest trudno”. Wejście w życie Dyrektywy PSD 2 zmieniającej sposób płatności za zakupy internetowe i zwiększającej bezpieczeństwo transakcji, to z kolei temat podjęty przez Błażeja Mika, wiceprezesa SGB-Banku SA, odpowiadającego m.in. za obszar IT. Autor zauważa, że „cyfryzacja, komunikacyjne przyspieszenie, podobieństwo wielu bankowych ofert i łatwość zmiany banku wynikająca z zapisów dyrektywy PSD 2, to czynniki, które już teraz wywierają znaczący wpływ na sposób budowania przewagi na rynku usług finansowych. W rywalizacji wygrają te banki, które w umiejętny sposób, szybko i sprawnie stworzą sobie silne, bezpośrednie relacje z klientami. W tej grupie, dzięki półtorawiekowym związkom z lokalnymi społecznościami, ogromne szanse mają banki spółdzielcze”.
Co ponadto? Polecam Państwu praktyczny przewodnik Mastercard i wywiad z Maciejem Kornatowskim, dyrektorem polskiego oddziału tej firmy, a także raporty KPMG, Deloitte i First Data. W najnowszym wydaniu nie brakuje opinii prawnych, recenzji książek, a także tematów lżejszych. Ten numer „Banku Spółdzielczego” skroiliśmy w sam raz na ciepłą polską jesień, która – ciągle jeszcze pachnie latem i jego mobilnymi sukcesami, wabi świeżością spojrzeń naszych rozmówców i zachęca do refleksji nad tempem zmian.
Życzę Państwu pogodnej lektury.
Roman Szewczyk
redaktor naczelny
Magazyn bezpłatny, publikowany tylko w formacie PDF.
Dystrybucja plików jest realizowana poprzez:
Intranet SGB
Stronę główną SGB-Banku:
www.sgb.pl/grupa-sgb/magazyn-bank-spoldzielczy/
Stronę główną BODiE:
www.bodie.pl/szkolenia/bodie-extra/wydawnictwo/ksiazki
www.bodie.pl/do-pobrania
*
BANK SPÓŁDZIELCZY
Adres Redakcji: ul. Mielżyńskiego 20, 61-725 Poznań, M.: +48 505 459 471,
E.: redakcjabs@bodie.pl
Reklama: M.: +48 505 459 471,
E.: reklama@bodie.pl
Wydawca:
Bankowy Ośrodek Doradztwa i Edukacji Sp. z o.o.
ul. Mielżyńskiego 20, 61-725 Poznań, M.: +48 505 459 471, F.: 61 42 37 107, E.: wydawnictwo@bodie.pl
Na zlecenie SGB-Banku SA
Redakcja nie zwraca materiałów nie zamówionych. Zastrzega sobie prawo do redakcyjnego opracowania tekstów, skracania oraz zmiany tytułów. Rozpowszechnianie materiałów redakcyjnych w formie papierowej i elektronicznej bez zgody Wydawcy zabronione.
This is my second paragraph.
×