Analiza stanu przygotowań do wdrożenia ustawy o dostępności Warsztaty praktyczne dla banków spółdzielczych- na co zwrócić szczególną uwagę przy wdrażaniu regulacji NOWOŚĆ
Adresaci
członkowie zarządów, dyrektorzy placówek bankowych, pracownicy audytu i działu zgodności, prawnicy, pracownicy rozpatrujący reklamacje, informatycy
Wymagania
Brak wymagań wstępnych.
Cel
W dniu 28 czerwca 2025 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 roku o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, tzw. ustawa o dostępności, której celem jest ograniczenie wykluczenia społecznego i umożliwienie korzystania m. in. z usług bankowych przez osoby z niepełnosprawnościami.
Wdrożenie ustawy wymaga przeprowadzenia przez każdy bank oceny zgodności usług i produktów z wymaganiami dostępności i testu adekwatności, przyjęcia harmonogramu wdrożenia regulacji i podjęcia działań dostosowujących usługi i produkty do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Konieczne będzie także przeanalizowanie dokumentacji przekazywanej konsumentom oraz wdrożenie nowego trybu skargowego.
Podczas szkolenia uczestnicy zapoznają się z ustawowymi wymogami stawianymi bankom, a także z Wyjaśnieniami interpretacyjnymi kilku grup roboczych przy ZBP – przygotowanymi w toku konsultacji z nadzorcami oraz Porozumieniem o standardzie zrozumiałości informacji w usługach bankowości detalicznej.
Metodyka
Szkolenie prowadzone za pośrednictwem Internetu przy użyciu platformy do zdalnego kształcenia. Czas trwania 2 x 90 min.
Program
I. Dostępność z punktu widzenia banku:
1. Rodzaje usług bankowych objętych ustawą – jak daleko sięga „świadczenie usług bankowości detalicznej” (reklamy, oferta, regulacje, reklamacje)?
2. Rodzaje produktów bankowych objętych ustawą –wyłączenia.
3. Za dostępność jakich produktów odpowiada bank – jak zabezpieczyć się dowodowo przed przyszłymi skargami konsumentów?
II. Zapewnianie spełniania wymagań dostępności produktów i usług:
1. Wymogi dostępności w ramach różnych kanałów dostępu do usług bankowych.
2. Wymogi dotyczące stron internetowych banku.
3. Jak przygotować się do wymogu dostępności językowej:
a- propozycje sporządzania wzorców umownych,
b- na jakie zapisy należy zwrócić szczególną uwagę?
III. Obowiązki banku:
1. Określenie harmonogramu wdrożenia regulacji.
2. Ocena zgodności usług i produktów z wymaganiami dostępności – proces jednorazowy czy stały?
3. Test zgodności.
4. Wyłączania spod wymogu dostępności – zasady dokonywania przez bank oceny.
5. Ustalenie zasad komunikacji z klientami – obowiązki informacyjne (forma i zakres).
6. Dostępność językowa – czyli jak zmienić dokumentację przekazywaną konsumentom, aby „nie wylać dziecka z kąpielą”?
7. Czy bank odpowiada za zapewnienie dostępności architektonicznej wszystkich placówek i jak prawidłowo informować klientów o braku dostępności architektonicznej?
8. Jak przygotować regulamin rozpatrywania skarg na niezapewnienie wymogów dostępności?
9. Przygotowanie do opracowania zasad współpracy z nadzorcami.
IV. Warto ustalić co już mamy?
1. Art. 109 u.3-4 Prawa bankowego – jak wykorzystać zebrane dane?
2. „Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnościami przez bank” z 2019 roku opracowane przez ZBP – problem szkoleń dla personelu banku.
3. Na jakie zapisy należy zwrócić szczególną uwagę zmieniając materiały informacyjne i dokumentację przekazywaną konsumentom.
Warunki uczestnictwa w sesjach on-line, e-szkoleniach
Uczestnictwo w sesji on-line, e-szkoleniu wymaga dostępu do komputera lub urządzenia mobilnego wraz z połączeniem internetowym, a także posiadania słuchawek bądź głośników podłączonych do komputera, które umożliwiają odbiór dźwięku. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Google Chrome. Film instruktażowy jak przygotować stanowisko do odbioru sesji on-line: https://youtu.be/ieBEfXPAB5I
W celu upewnienia się czy wszystkie komponenty (połączenie internetowe, wtyczki) działają po-prawnie zalecamy przeprowadzenie testu połączenia. Test dostępny jest https://transmisjeonline.pl/tester/
Zgłoszenie i potwierdzenie uczestnictwa, odwołanie sesji on-line, e-szkolenia, rezygnacja z uczestnictwa
Zgłoszenia przyjmowane są na podstawie wypełnionego formularza zgłoszeniowego podpisanego przez osobę upoważnioną, przesłanego e-mailem, przez stronę WWW lub pocztą.
Realizacja zaplanowanej sesji on-line, e-szkolenia potwierdzana jest mailowo 1–2 dni przed terminem. W przypadku konieczności odwołania sesji on-line, e-szkolenia, BODiE kontaktuje się z zainteresowanymi bankami e-mailowo, na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu.
Rezygnacja przyjmowana jest jedynie w formie pisemnej (e-mail lub pocztą) najpóźniej na 3 dni robocze przed planowanym terminem. Rezygnacja w terminie późniejszym uprawnia BODiE do wystawienia faktury na kwotę umożliwiającą pokrycie poniesionych kosztów w wysokości 50% odpłatności. Brak pisemnej rezygnacji uprawnia BODiE do wystawienia faktury w wysokości 100% odpłatności za sesję on-line, e-szkolenie.
Zasady odpłatności
Płatność za sesję on-line następuje na podstawie faktury VAT wystawionej po zakończeniu sesji on-line, e-szkolenia przez BODiE. Faktury wysyłane są w wersji elektronicznej, na adres e-mail podany w oświadczeniu dot. akceptacji e-faktury. W przypadku nie korzystania z e-faktury odpłatność za wydruk i wysyłkę papierową faktury wynosi 15,00 zł netto i doliczana jest do faktury za sesję on-line, e-szkolenie.
***
Informujemy, że ceny podane na naszej stronie www.bodie.pl dotyczą banków spółdzielczych i zrzeszających. Ceny szkoleń dla banków komercyjnych, innych instytucji finansowych i osób prywatnych, wynoszą:
- e-szkolenie: 650,00 netto za 1 osobę
- sesja on-line: 250,00 netto za 1 osobę.